Winterpyjama ofte restjes verwerken

Ik moet ervan profiteren nu ik nog een "klein" mannetje rondlopen heb (jaja, hij doet het sinds een kleine maand) om mijn restlapjes tricot weg te werken. Mensen die mij kennen zullen al wel begrepen hebben dat ik heel slecht ben in het weggooien van dingen. Dit geldt dus ook voor mijn stoffenvoorraad.

Met de koudere dagen in aantocht haalde ik de voorraad winterpyjama's die opgeborgen werden voor kind nummer 2 weer boven. Helaas waren het er enkele van de Hema en na een kleine inspectie bemerkte ik dat er naden losgekomen waren onder de oksels enzo. Hopla, mama had er weer een taakje bij, namelijk een (of meer?) winterpyjama naaien in maat 92 voor zoonlief.

Ik had al verscheidene keren mijn tricotkast opengetrokken en vond maar geen combinatie die gepast was. (Ken je dat? Zoveel stoffen liggen hebben en dan telkens weer vinden dat je iets moet bijkopen om toch dat ene prachtige setje te maken.)
Vrijdag trek ik naar het Stoffenspektakel, maar hè, eigenlijk kon ik deze keer niet wachten tot vrijdag. Het manneke heeft DRINGEND een extra pj nodig. 't Was van moeten!

Er was ondertussen nog een extra criterium bijgekomen, mits ik recent nieuwe, extra dikke (wasbare) nachtluiers aanschafte voor meneertje. Met die exemplaren heeft hij echt een dik pamperpoepke, daar moest ik dus rekening mee houden. Ik maakte voor grote broer al eens een pj maar ik vond die precies wat weinig ruimte hebben aan de bips.

Gelukkig beschik ik over een stapeltje naaitijdschriften dat gestaag aangroeit. :o)

Ik liet m'n oog vallen op het bekende broekje "Summer Sea" uit een Ottobre van vorig jaar. De lengte van de broek paste ik aan (ik hou niet zo van megabrede pijpboorden) en ik haalde ook een patroon van een longsleeve boven dat ik een tijd geleden al eens overtekende (ik weet helaas niet meer wat mijn bedoeling toen was). Die longsleeve was nog een maatje 86, maar wetende hoe groot Ottobre tailleert, leek me dat geen probleem. Zoonlief is niet zo groot, en voeg daarbij een prangend tijdgebrek... Inderdaad. (Voor de broek nam ik wel maat 92, zo kan hij er deze winter nog wat "in" groeien.)

Wat de stoffencombinatie betreft ging ik voor 2 bijna-perfect-bijeenpassende stofjes. Het effen blauw had iets donkerder mogen zijn, maar ja... stashbusting enzo... En uiteindelijk was het toch maar voor een pyjama, hè!

Ik heb me uiterst hard moeten haasten vandaag, want ik moest nog wat boodschappen doen en daarvoor mijn weekmenu opstellen en zo, maar I did it: de pyjama is klaar en meneertje ligt er zelfs al in te ronken.
Dat Summer Sea-broekje valt heel goed mee, ik was wat bang voor een te baby-achtig resultaat, maar ik moet zeggen dat ik 'm er wel cool in vind! Ideaal als pyjamabroek! Het shirt in maar 86 meet momenteel nog ietsje te ruim, maar beter zo dan te klein van in 't begin.

Voor het shirt zoomde ik voor het eerst om met mijn overlock. Ik had namelijk echt geen tijd én geen zin om mijn gewone stikmachine uit te halen. Een proper resultaat, al zeg ik het zelf. Ik zag deze methode al beschreven staan in mijn Bernina-handboek, maar Mie haalde me over de streep. Merci, Mie!

Effen blauw: Vrijdagmarkt Maastricht
Walvissen: Stoffenspektakel

Patroon: Ottobre 4/2013, nr 6 "David"
Mouwboorden dubbel aangestikt
Zoom met overlock
Patroon: Ottobre 3/2013, nr 4 "Summer Sea"
Taille- en pijpboorden dubbel aangestikt










Reacties

Griet Adriaen zei…
Super mooie pyjama voor Pepijn!

Populaire posts van deze blog

We haken weer lekker weg...

Een simpel rokje in tricot - met tutorial

Zelfgemaakte wasbare billendoekjes