June Dress

Weinig origineel is ze, die June van LMV, ik weet het, maar wel supermooi! Ein-de-lijk zette ik me er eens aan.
De vorige poging een katoenen kleedje te maken voor mezelf hangt hier al meer dan een jaar boven. Onafgewerkt. Destijds deed ik de moeite om het patroon helemaal aan te passen naar mijn maten; van patroon horizontaal doorknippen en een stuk ertussen kleven... Voor niks! Het onding past voor geen meter.

Maar June ging me niet liggen hebben. Ik was haar te slim af. Volgens de maattabel van LMV moest ik de 38 maken. Puik, dacht ik, in de winkel heb ik ook meestal een 38.

Gisteravond viste ik naar een oude lap stof en zette ik het bovenstukje eens helemaal in elkaar. Madam de paspop mocht eindelijk eens proefkonijn spelen. Wat een geluk dat ik deze test deed: die 38 was véél te smal. Sjoemelen aan de verticale naden bood zelfs geen oplossing.

Jammer van de tijd. Ik moest het patroon opnieuw overtekenen in maat 40...
En nog eens het lijfje ineensteken in een teststof. Zo gezegd, zo gedaan. Terwijl de koffie vanochtend doorliep, stond ik al te tekenen en te knippen aan mijn kookeiland (beter voor de rug, dank voor de tip, Dietemiet!)

We zijn ruim 12 uur verder en kijk: hier zit ik te bloggen over mijn jurk. Daaruit kan je natuurlijk afleiden dat ze gelukt is. Anders zat ik ze wellicht nu aan flarden te scheuren in mijn living ;o)

Wat paste ik aan? Ik ben 1m73 groot en het patroon werd getekend voor dames van 1m68. Die 5 centimeter moest ik dus wel ergens compenseren. Ik besloot het bovenstuk met 4 cm te verlengen. Ik las eerder in blogland dat collega-stiksters dit ook deden. Bij de rok knipte ik in plaats van 3 cm zoomwaarde, 5 cm. Zo had ik zeker genoeg. Afknippen is gemakkelijker dan verlengen, nietwaar?

Mijn oog viel op een lap stof die ik een jaar of 3 geleden kocht op de markt in Maastricht. Samen met een vriendin vond ik die aan zo'n kraam waar de coupons op een grote hoop liggen. Vraag me niet hoeveel ze kostte, niet veel waarschijnlijk. Dat verklaart ook waarom er een verkleuring is aan de stofvouw (laat ons hopen dat dit nog goedkomt na een paar wasbeurten). Soit. Fuchsia, bloemen en vogels, toch wel mijn ding voor 't moment. De schaar erin! De stof was ongeveer 1m70 lang en dat bleek ruim voldoende. (Hoe LMV komt aan een stofverbruik van meer dan 2 m, snap ik echt niet!)

Wat wel een gepruts was, was het inzetten van het hals- en armbeleg. Ik denk dat ik de uitleg van het boekje volgde, maar geen idee hoe zij daar het stuk dat je niet kan dichtstikken, sluiten. Ik deed het door middel van een topstitching. Nu kijk ik even in de ogen van al wie deze jurk al maakte: hoe deden jullie dat? Heb ik het een beetje volgens de regels van de kunst gedaan, of niet?

Het resultaat mag er volgens mij alvast zijn. Dat kleed past "gelijk een handschoen"! Net voor zonsondergang sleurde ik mijn madam nog even naar buiten voor wat foto's.

Laat die zomer nu toch écht maar komen, want ik ben er klaar voor!

Patroon: June dress, La Maison Victor (zomer 2014)
Stof: "Dapper", markt Maastricht





EDIT: Deze tip kreeg ik van iemand via facebook en ga ik zeker eens uitproberen:
http://salmepatterns.blogspot.in/2013/12/all-in-one-facing-method-2.html

Reacties

Die gaat niet veel in de kast hangen. :-) Hier ook fan van de June. Die zit als gegoten. Ik krijg die armsgaten helemaal toegestikt hoor. Wel in twee keer, maar dat gaat. Het is een gepruts als je aan de schoudernaad zit, dat wel. Geen topstitch nodig. Ik stikte wel telkens het beleg vast aan de naadwaarde.
Hoe raar toch? Ik zat met een kokertje ter hoogte van de schouder... Dat kon ik dus niet dichtstikken. Ik zal er nog eens een moeten maken, he ;)
Mooi gedaan! Ik hoop dat ik mijn versie binnenkort ook kan posten ;-)
Dietemiet zei…
Keimooi!! Ik heb het beleg helemaal kunnen dichtstikken, maar ik moest er wel eerst het filmpje van LMV voor kopen :-)
lielebeesje zei…
Mooi, de aanhouder wint! Mij is het dichtstikken ook gelukt, maar hoe, dat heb ik precies al uit mijn geheugen verbannen. ;-)
Miss Pixie zei…
Heel mooi :)
Die staat hier ook al bijna een jaar om mijn to sew-lijstje. Nu ik die van u zie, krijg ik zin om er aan te beginnen!
Woohoo zei…
Flashy jurk, waar blijft die aan-foto? :)
Inge zei…
Ziet er heel mooi uit!
't Is dat ik hier thuis degene ben die de foto's neemt... Ik hoop binnenkort een aan-foto te kunnen tonen, maar eerst wachten op zomertemperaturen én op een gewillige fotograaf!
Unknown zei…
Heel gaaf!! Ik kocht LMV vorig jaar speciaal voor deze jurk. Uiteraard nog niet gemaakt maar dat komt nog! Groetjes, Lotte
yarie zei…
Knap! Mss toch ook eens proberen!
Super mooi, instant lente-gevoel!
Mumendemiekes zei…
Mooi zeg ... Dol op die levendige kleuren in de stof
Wat een mooie jurk zeg, en die stof ik ook super! Ik krijg het beleg wel goed gestikt, maar wel langs 2 kanten. En het is een flink gepruts.

Populaire posts van deze blog

We haken weer lekker weg...

Een simpel rokje in tricot - met tutorial

Zelfgemaakte wasbare billendoekjes