Wat te doen met overrijpe bananen?

Intussen is de vakantie hier begonnen. Ongeveer tegelijk met de stevig haar best doende zon.

De kinderen gingen een paar dagen uit logeren bij oma en opa, dus maakte ik van die gelegenheid gebruik om een en ander gedaan te krijgen.



Het begon met het opruimen van mijn bureau. Stel je voor: na 2 schooljaren zie ik plots weer dat ik een eiken bureaublad heb. De stapels werden weggewerkt en de papierbak gevuld. Missie geslaagd.

Eveneens spendeerde ik een namiddagje in de stad om te shoppen. Het was daar inderdaad veel te warm voor, maar de hittegolf zou blijven duren tot de kroost weer thuiskwam, dus had ik geen keuze. Het solden-doen maakte me overigens niet echt blij, ik stelde vast dat de dameskleding 1) al te vaak uit polyester gemaakt is en 2) vooral bestaat uit vormeloze zakken.

Mijn portefeuille was er echter niet rouwig om! Ik zag en paste trouwens welgeteld 1 schitterend kleedje, maar hing het terug omdat het zelfs in solden nog 245 euro kostte. Flink van me. :o)

Tussen de bedrijven door maakte ik hier ook nog enkele potten confituur. Iets wat ik heel graag doe, vooral als ik de kinderen dan zie smullen van al dat lekkers op hun boterham.

Maar door al dat winkelen en confituur maken, was er ook fruit dat lag te zieltogen in onze fruitschaal. De bananen.

Nu heb ik al een gewoonte (tot Florians groot plezier) dat ik hier thuis Amerikaanse pancakes bak als we overrijpe bananen hebben liggen. Maar laat het nu net iets te warm zijn om pannenkoeken te eten.
Plan B was het bananenbrood van Eva uittesten. Ik bekeek de lijst met ingrediƫnten en had alles in huis. Echt een easypeasy recept van Nigella Lawson, in een 20-tal minuten stond het handeltje in de oven.

Omdat ik aanneem dat menig huisvrouw wel eens kampt met een bananenoverschot, geef ik jullie hier mijn 2 recepten mee waarin je je overrijpe exemplaren kan wegwerken. Want geef toe: eten weggooien is echt niet cool!

Bananenpancakes (recept vond ik ooit ergens op het www)

Nodig voor +/- 12 stuks

  • 1 cup bloem
  • 1 el witte suiker
  • 2 tl bakpoeder
  • 1/4 tl zout
  • 1 ei, geklopt
  • 1 cup melk
  • 2 el plantaardige olie
  • 2 (over)rijpe bananen, geplet
Hoe maak je het?

  • Meng bloem, suiker, bakpoeder en zout in een kleine kom.
  • In een aparte (grotere) kom meng je eieren, melk, olie en geplette bananen.
  • Roer het droge mengsel bij het natte.
  • Bak de pannenkoeken in een pan met wat olie (ongeveer 1/4 cup per pannenkoek)
  • Smullen maar!

Bananenbrood (recept van Nigella Lawson)

Nodig
  • 100 g rozijnen
  • 75 ml rum of appelsap (ik gebruikte gewoon water)
  • 175 g bloem
  • 2 tl bakpoeder
  • 1/2 tl bicarbonaat
  • 1/2 tl zout
  • 125 g gesmolten ongezouten boter
  • 150 g suiker (ik nam 125 g suiker, wat ik voldoende vond)
  • 2 eieren
  • 4 kleine (ik nam 3 grote) overrijpe bananen, geplet
  • 60 g gehakte walnoten
  • 1 tl vanille-extract
Hoe maak je het?
  • Doe de rozijnen en de rum of het appelsap in een kleine sauspan aan de kook. Zet van het vuur, bedek en laat een halfuur staan tot de rozijnen de meeste vloeistof hebben opgenomen. Giet de rest af. (Ik liet de rozijnen gewoon een uurtje wellen in een kopje water.)
  • Verwarm de oven voor op 170° C en begin met de rest.
  • Doe de bloem, bakpoeder, bicarbonaat en zout in een (kleinere) mengkom en meng met je handen of met een houten lepel.
  • Klop in een grotere kom de gesmolten boter en de suiker. Voeg 1 voor 1 de eieren toe en dan de geplette bananen.
  • Meng dan met de houten lepel de rozijnen, de walnoten en het vanille-extract erbij.
  • Voeg het bloemmengsel met 1/3 per keer erbij.
  • Giet in een beboterde en bebloemde bakvorm en bak gedurende 1 Ć  1 1/4 uur
  • Laat in de vorm afkoelen.
  • Smakelijk!
TIP: Je kan het deeg ook bakken in muffinvormen of chocolade toevoegen (dit ben ik vergeten, ik had nog een restje chocoladedruppels liggen... ach ja, volgende keer dan maar!).



Reacties

Johanna zei…
oh van die bruine bananen, een eeuwige zoektocht wat je er mee kan doen! ik heb nog een goed receptje: http://twoowlettes.be/2015/06/28/banana-mug-cakes/
ik maakte deze 'mug' cake ondertussen zelfs in een cakevorm in de microgolf, en koud is hij ook heel lekker!

Populaire posts van deze blog

We haken weer lekker weg...

Een simpel rokje in tricot - met tutorial

Zelfgemaakte wasbare billendoekjes