Ritstrui met kap (of was het kaptrui met rits?)

Het allereerste kledingstuk dat ik naaide voor Florian (na een naaistop van een jaar of 2) was een vest met een kap en rits. Ik maakte de buitenkant uit nicky velours en voerde het met tricot. Dat vestje werd bijna constant gedragen (als het niet in de was lag, tenminste). In het begin was het wat ruim aan de mouwen, maar ik rolde ze op en zo groeide het vest mee tot het onlangs verhuisde naar de kast van kleine broer.

De bruine kaptrui was mijn eerste naaisel voor de kinderen!
(Op deze foto reeds aan het lijf van nummer 2)
Vorige herfst maakte ik Florian een ritstrui uit dubbelzijdige fleece, maar omdat de rits schuin zit, krijgt hij die moeilijk zelf dicht. Kleuters willen zo graag alles zelf doen, dat het vest jammer genoeg te weinig gedragen wordt.

Het was dus tijd voor een nieuwe ritstrui. En wel eentje met een eenvoudige, rechte rits.

Op een uitgeregend Stoffencircus in Tour en Taxis dit voorjaar kocht ik eens een lap gestreepte sweaterstof. Oranje en rood, want de jongen is absoluut gek van oranje.
Na advies van vriendin E besloot ik om de stof te combineren met het groen van een lap tricot die hier ook al geruimte tijd in mijn kast resideert.

Het kind werd gemeten en ik maakte de 110 maar verlengde het voor- en rugpand met 5 cm. Hij is smal (melkbuikje niet in aanmerking genomen), maar niet klein, want mijn vierjarige meet zo ongeveer 110 cm.

Het patroon komt uit Ottobre 1/2015. De leuke zakjes zullen misschien minder handig zijn in gebruik omdat ze zo hoog zitten, maar ik ben blij dat ik ze maakte! Een leuk precisiewerkje om te doen met een origineel resultaat :o)

Wat je niet ziet, is dat ik de rits aan de binnenkant heel netjes met een oranje biais afwerkte. Mijn naaimachine had het er wel moeilijk mee, maar het ziet er heerlijk perfect uit. Vind ik leuk!

Met het mooie weer van het voorbije weekend zag ik mijn kans mooi om wat foto's te maken op model. Het mag trouwens ook gezegd dat ons mannetje zowel gisteren als vandaag 6 km stapte in de Oostkantons - waar het niet bepaald vlak is. Bravo, Florian, we zijn allemaal fier op je!

Patroon: Ottobre 1/2015, model 15 "Block Stripes", mt 110
Gestreepte sweaterstof: Stoffencircus
Groen tricot: Lappenkraam op de markt in Maastricht


Reacties

siHgi zei…
Oh dat patroon ligt hier ook klaar om te knippen! Ziet er super goed uit!
Lucky Mie zei…
Wauw, echt een mooie rits-kap-trui! Ik heb die ottobre ook liggen, misschien toch ook maar eens werk van maken dan :-)
Lunatiek zei…
Heel mooi!! En zo'n leuke stofcombinatie! Het patroon wil ik zeker ook nog eens maken! Heerlijk als alles er zo goed uit ziet, zeker als je zelf weet dat het moeite gekost heeft!
Woohoo zei…
Mooi, mooi!
En zeggen dat ik serieus twijfelde aan dat groen in het begin! Het alternatief was bruin, maar dat vond ik te somber voor mijn kleuter :)
Anoniem zei…
Heel erg mooi! Dat groen erbij maakt het echt af, zo'n sublieme combinatie. Ik durfde het patroon nog niet te maken omdat de mouwen op de foto's in het boekje precies wat te kort leken, maar jouw mooie foto's overtuigen me om het er toch op te wagen.
Dank je! De mouwen zijn zoals je ziet zeker lang genoeg. Dat is meestal het probleem niet met patronen uit Ottobre. Meet wel de ruglengte even na, want vond ik heel erg kort hier!
Dietemiet zei…
Zo tof! Kon recht uit de winkel komen!
Wat een mooie kleurtjes! Ik ben helemaal fan! En proficiat aan Florian voor het flinke stappen! Altijd fijn als ze dat goed mee doen, he!
Tof, heeel tof!!!!! en suprise .... ik nomineerde je voor een liebster award, check letoiledemarcel.blogspot.be

Populaire posts van deze blog

We haken weer lekker weg...

Een simpel rokje in tricot - met tutorial

Zelfgemaakte wasbare billendoekjes