Speculaaspasta

Mijn kinderen zijn, zoals alle kinderen, dol op zoete smeersels voor op de boterham.

Gelukkig maak ik zelf onze confituur, die is al een pak minder ongezond dan wat je in de winkel koopt. De huisgemaakte confituur wordt hier elke dag gegeten. Af en toe zetten we de chocopot of speculaaspasta ook op tafel. Meestal op vraag van het jong geweld (al moet ik zeggen dat die vraag nu wel heel geregeld gesteld wordt - we zullen er een systeem van moeten maken!).

Enkele jaren geleden zag ik Sofie Dumont eens aan het werk op de tv. In de nadagen van Sinterklaas toonde ze wat je allemaal kan doen met de restjes chocolade en speculaas.
Wat ze deed met de chocolade, weet ik niet precies meer, want chocolade blijft hier nooit lang liggen.
Haar tip om zelf speculaaspasta te maken probeerde ik daarentegen onmiddellijk uit.

En guess what: dit is supersimpel en véél lekkerder dan die uit de winkel!

Ik geef toe dat ik vaak uit gemak een pot koop, maar toen ik laatst rommelde in mijn keukenkasten, viel mijn oog op een aangebroken pakje speculaas. Daardoor schoot het me te binnen dat ik dringend nog eens zelf speculaaspasta moest maken. Oude, platte koekjes kan je hiermee handig wegwerken.

Omdat ik het recept nergens meer terugvond, geef ik het jullie snel mee (het woord "recept" is eigenlijk al serieus overdreven, want er komt nauwelijks meet- en weegwerk aan te pas). Makkelijk zat!



NODIG (voor 1 glazen pot):

  • 1 pakje speculaaskoekjes
  • geutje (sterke) koffie
  • geutje melk
  • eventueel: scheutje Bailey's
  • keukenhakmachine

HOE MAAK JE HET?
  1. Breek de koekjes in grove stukken en doe ze in de keukenhakmachine.
  2. Hak de koekjes tot fijne kruimels.
  3. Voeg wat sterke koffie toe (ik neem gewoon de rest van de ochtendkoffie, heb het liever niet te sterk zodat mijn kinderen niet de hele dag strak staan van de cafeïne!).
  4. Indien gewenst: voeg een scheutje Bailey's toe (doe ik niet: de kinderen again...)
  5. Mix opnieuw.
  6. Voeg nu scheutjes melk toe tot het mengsel de consistentie heeft die je zelf wenst. Let wel: als je warme koffie gebruikte, zal de pasta straks nog een stuk harder worden in de koelkast.
  7. Laat eventjes opstijven in de koelkast.
  8. Aanvallen! De speculaaspasta is gekoeld nog een tijdje houdbaar, al kan ik niet zeggen hoelang... Meestal is ze hier op voor ze slecht kan worden!

Reacties

Els zei…
Hier ook op ons herfstvakantie-to-do-lijstje gezet! Dank je wel voor dit receptje! Lieve groet, V.

Populaire posts van deze blog

We haken weer lekker weg...

Een simpel rokje in tricot - met tutorial

Zelfgemaakte wasbare billendoekjes