Vijgenconfituur met gember

Toen ik gisteren thuiskwam van mijn tweede "stikdag", stond er op het tuinpaadje een karton met verse vijgen! Alweer een fijne verrassing van buurvrouw V.!

Aanvankelijk had ik niet zoveel zin om er confituur van te maken, en gaf ik dus gisteren wat vijgen met mijn moeder mee naar huis. Maar na een mailtje van laatstgenoemde dat ze snel (heerlijke!) confituur had gemaakt van de vijgen, bedacht ik me alsnog. Ik had namelijk vanmiddag al heel veel pruimen gegeten omdat ik geen zin had om dat kleine hoopje pruimen dat ik eerder deze week van stikdame G. kreeg, in de confituur te draaien. Nadien had ik er zowaar een beetje buikpijn van. Vijgen eten om ze "op" te krijgen, zag ik dus niet echt zitten.

En omdat we morgen een weekje naar zee trekken, moesten die vijgen dus eigenlijk op.

Op pinterest zag ik dat vijgen wel eens gecombineerd worden met gember. Aha! Dat had ik nog in de frigo liggen. Ik maakte er geheel naar eigen inzicht een bescheiden confituurtje mee.

Hoe maakt u het?
700 g vijgen (ontsteeld)
stukje gember (2 cm)
sap van een halve limoen
350 g geleisuiker (type 500 g suiker voor 1 kg fruit)

Werkwijze:
Snij de vijgen in grove stukken. Giet er het limoensap bij en rasp de gember erover. Meng met de geleisuiker en kook op volgens de aanwijzingen op het pak.
Ik mixte daarna de confituur nog lichtjes om geen al te grote vijgenschillen meer te hebben.

Dit recept is goed voor 2 grote en 1 kleine pot confituur. Ik heb - zoals het een keukenprinses betaamt - snel al even geproefd en ik kan u zeggen: DAT WORDT SMULLEN!!!

Reacties

Populaire posts van deze blog

We haken weer lekker weg...

Een simpel rokje in tricot - met tutorial

Zelfgemaakte wasbare billendoekjes