Mayonaise zoals de mama die maakt

Eigenlijk is het schandalig. Schandalig dat ik nooit heb geweten dat mayonaise maken zo gemakkelijk is en dat het eigenlijk best wel lang houdbaar is in de koelkast!

Ik dacht altijd: "Goh, mayonaise maken, ik doe dat niet, want dan moet je elke dag mayonaise eten om die op te krijgen vooraleer ze slecht is!".

Niet waar dus...

Het enige waar je eventjes op voorhand aan moet denken als je mayo wil maken, is dat het ei en de mosterd allebei op kamertemperatuur moeten zijn.

Een hoge maatbeker, een staafmixer en een proper bokaaltje om de mayonaise in te bewaren, meer heb je niet nodig!

Ik geef jullie het recept van mijn mama (niet dat het zo speciaal is, enfin, dat denk ik toch niet - of wel?)

Nodig:

1 ei (op kamertemperatuur)
1 el mosterd (op kamertemperatuur)
1 el lauw water
1 à 2 el azijn
fijne slaolie of zonnebloemolie (ongeveer 1/3 van een fles)
peper & zout

Hoe maak je het?

Breek het ei in de maatbeker, voeg mosterd, water, azijn en kruiden bij (je kan ook wachten tot de mayo klaar is om ze op smaak te brengen, dan moet je p + z erdoor roeren met een lepel).
Begin zachtjes te mixen, op een laag toerental en beweeg de mixer rustig omhoog en omlaag.
Giet ondertussen beetje bij beetje de olie uit de fles. Blijf de mixer op en neer bewegen.
Je zal zien dat de mayonaise stijver wordt naarmate je olie toevoegt.
Als je ziet dat de mayonaise de gewenste dikte heeft, is ze klaar!

En nu... patatjes schillen en frietjes bakken!

Smakelijk :o)

Reacties

Populaire posts van deze blog

We haken weer lekker weg...

Een simpel rokje in tricot - met tutorial

Zelfgemaakte wasbare billendoekjes