Say "haai": sweatervest met rits en kap

Een tijdje geleden kwam ik via Facebook in contact met Yvette. Zij heeft in Nederland een gezellige stoffenwinkel en verkoopt haar stoffen ook online. Omdat ze haar stoffen een beetje wil promoten, werd ik opgenomen in haar gezellige testgroepje.

Ze stuurde me enkele leuke stofjes op en de eerste die ik onder de schaar nam, is een zomertricot met haaien op. De oudste zoon begint zo zijn eisen te stellen en wilde een trui met een rits. Ik kan niet ontkennen dat dat erg handig is, zo'n truien worden hier eigenlijk heel vaak gedragen.

Ik ging op zoek naar een ander modelletje (kwestie van de uitdaging aan te gaan) en vond een patroon in een Ottobre van 2013. Een strookzak, dat zag ik wel zitten want nog nooit gemaakt.

Aanpassingen aan het patroon:
  • Ik nam maat 116, maar verlengde voor- en achterpand tot de lengte van maat 122.
  • De zoomboord maakte ik niet uit ribtricot maar uit de sweatstof zelf. Daarvoor mat ik de omtrek na van voor- en achterpand samen, en maakte ik een boord van exact dezelfde breedte. Ik knipte hem 14 cm hoog met de naadwaarde inbegrepen.
  • De kap voerde ik. Ik hou wel van netjes afgewerkte spullen. Ik knipte er zelfs een oude jurk voor kapot, want ik had nergens zwart tricot liggen. Het werd een licht glanzende nicky velours.
  • De mouwboorden maakte ik dubbel, ik nam 70% van de omtrek van de mouwopening en maakte de boord 12 cm hoog (naadwaarde inclusief).
Rits:

Ik zette een deelbare rits in (uiteraard, hmpf!) en had nog een vijftal centimeter over aan de bovenkant. Ik knipte de rits op zo'n 2 cm boven het laatste vastgestikte stuk af en naaide deze mee in de gedubbelde kap. Handig!
Ik driegde de zijranden van de ritsbandjes op enkele millimeters van de rand en overstikte dit langs de goede kant. Zo kreeg ik een mooie rechte lijn die de ritsbanden netjes vastzet. Geen terugflappende toestanden meer!
Driegen is trouwens een must bij het inzetten van dit soort ritsen. Zo beweegt hij niet terwijl je hem vaststikt en krijg je een netter resultaat!

Kapbies:

Voor de kapbies koos ik zwarte boordstof. Ik nam 70% van de totaalomtrek en biesde af zoals dat in Ottobre achteraan het werkschrift wordt uitgelegd. Dit is een biesje in 3 lagen. Noot aan mezelf: 3 cm is niet breed genoeg om de bies mooi om te boorden op het einde. Er mag zeker een halve centimeter bij!

De zakken:

Ik geef toe dat ik even heb moeten nadenken hoe ik die strookzakken moest maken. De uitleg in Ottobre was vrij bondig, maar na lezen en spelden en proberen, heb ik het uiteindelijk toch zelf gevonden. Ik ben zo tevreden met het resultaat! De onderzak stikte ik door met een siersteek van mijn naaimachine die op een coversteek lijkt. Het is wel een beetje raar om te stikken op de goede kant terwijl je eigenlijk niet ziet of het goed gaat. Door de stof heen voelen en rustig stikken zijn hier de codewoorden!

Ik ben heel tevreden met deze zo goed als perfecte trui! Op zich ben ik eerder van de kleurtjes als het kinderkleding betreft, maar deze uitzondering vind ik echt wel geslaagd.
Er volgt nog een kledingstuk in deze zwart-wittrend... maar daarover later meer :o)

Patroon: Ottobre 3/2013, nr 26, maat 116
Haaiensweat: Droomstoffen
Boordstof: Bambiblauw
Kapvoering: oude jurk Mexx

Gekke bekken trekken als mama een foto wil



Rits netjes vastgestikt voorzijde

Ritsband binnenaanzicht :o)


Strookzak

Zak afgewerkt met sierstiksel



Reacties

Mooi... Die zal ongetwijfeld heel vaak uit de kast komen
MaZella zei…
Toppertje!
SewLisi zei…
Amai tot in de puntjes afgewerkt! Heel knap!
Inspinration zei…
Heel mooi, dat patroontje moet ik ook eens van dichtbij gaan bekijken, ik ben helemaal fan van de zakken!
Unknown zei…
Heel mooi! En een super knappe afwerking!
JoChapeau zei…
Echt een supertoffe keicoole trui ! Dat wordt gewoon zijn lievelingstrui, kan niet anders !!!
Tam Tam zei…
Knap! Die zakjes vind ik heel mooi, moet ik ook eens proberen :-)
Lunatiek zei…
Wauw, geweldig gedaan! Die zakjes zijn super!
Jongens toch! zei…
Een pracht exemplaar!
Lies: zei…
Een coole trui, om niet meer uit te doen.
Inge zei…
Super gedaan, heel mooi en handig truitje! Oude kledingstukken gebruiken, herkenbaar!
re-saar-cle zei…
Superstoer en heel knap gedaan!
Supermooi! Die zakjes zijn echt zalig!

Populaire posts van deze blog

We haken weer lekker weg...

Een simpel rokje in tricot - met tutorial

Zelfgemaakte wasbare billendoekjes