Experiment met textielverf & de winnaar is...

Via Feeërieke ontving ik een flesje "UV fabric ink" van Silhouette. Ik nam er een katoenen draagtasje en sjabloonpapier bij en ging aan de slag.

De eerste poging mislukte compleet. Ik wou een tekst in een geschreven lettertype gebruiken, maar tijdens het pellen schoven alle kleine rondjes heen en weer op de drager van het sjabloneermateriaal. Binnen de kortste keren was ik de binnenkantjes van verschillende letters al kwijt. Exit eerste idee!

Na een nachtje slapen gooide ik het over een andere boeg. Ik ging voor een simpel dessin met niet te veel kleine onderdeeltjes.
Opnieuw sneed ik het sjabloon uit met m'n cameo. Dat ging perfect. Het pellen ging ook goed, behalve opnieuw de losse deeltjes in het midden, in dit geval de nerf van de 2 linkse veren. Ik denk dat de drager net iets te weinig plakt waardoor kleine onderdeeltjes erg makkelijk loskomen.

Tasje, sjabloonmateriaal en textielverf: Feeërieke
Na het pellen bracht ik het bijhorende transferfolie aan over mijn sjabloon. Zo kon ik het sjabloon aanbrengen op de canvas tas. Dit lukte heel goed, tot het moment aanbrak waarop ik het transferfolie moest verwijderen. Weerom een heikele klus, want het transferfolie plakte harder aan het sjabloon dan het sjabloon aan de draagtas! Mits wat tegenhouden en vloeken, kwam het toch nog goed (zei ik al hoe slim ik was met mijn keuze van een eenvoudig dessin?).

Het leukste deel was het sjabloneren met de textielverf. Ik deed dit in 2 fases: eerst de cirkel in UV-gevoelige verf, en nadien (wachten tot laag 1 droog was!) de veren erbovenop in goudverf.

Na een fixerende strijkbeurt, was ik verbaasd over het effect van die UV-gevoelige verf! Bij weinig licht is de cirkel haast niet zichtbaar, maar van het moment dat je het tasje bij het raam houdt of naar buiten gaat, verkleurt de cirkel tot een prachtig magenta! Hartjes voor deze verf! Het leuke is dat de verf bestaat in verschillende tinten.... Voor elk wat wils, dus.

Zo zie je maar hoe een project dat aanvankelijk een bron van frustratie was, toch nog positief kan eindigen. Of: de aanhoud(st)er wint!

Weinig licht

Iets meer licht

Aan het grote raam in onze living
Het tasje zelf ga ik misschien nog voeren omdat het ietsje doorzichtig is naar mijn mening. Wat uiteraard niet wegneemt dat ik deze morgen trots was op mijn tasje toen ik naar de fitness reed (as if they care!).

Oh, juist! De onschuldige kinderhand van mijn (zieke) oudste zoon trok vannamiddag een winnaar van de giveaway: Kreatita, gefeliciteerd! Bezorg je me je gegevens via de mailknop zodat ik je de trui kan toesturen?

De foto is wat wazig, maar zo voelde hij zich vandaag ook...

Reacties

Vnila zei…
oh die frustraties zijn een super leuk tasje geworden :) echt mooi opgelost!
MaZella zei…
wat een mooi resultaat
laviedesofie zei…
heel leuk geworden! en altijd extra genieten wanneer het veel moeite gekost heeft!
Nathalie Dene zei…
superleuk gedaan! Dat wil ik ook eens uitproberen!
Lunatiek zei…
Mooi gedaan!

Populaire posts van deze blog

We haken weer lekker weg...

Een simpel rokje in tricot - met tutorial

Zelfgemaakte wasbare billendoekjes